جهت مشاهده راهنمای جامع ارسال اطلاعات از نرم‌افزار "کارما" به سامانه مودیان مالیاتی کلیک کنید

ارزیابی عملکرد کارکنان، نحوه آمادگی کارکنان و مزایای آن

عملکرد شغلی یک کارمند تأثیر قابل توجهی بر ماندگاری او و حرکت رو به بالا در داخل سازمان و همچنین فرصت‌های شغلی آینده در سازمان‌های دیگر دارد. سازمانها از ارزیابی عملکرد کارکنان به عنوان ابزاری برای مستندسازی عملکرد کارمند در طول زمان استفاده می‌کنند. آگاهی از مزایای بالقوه ارزیابی عملکرد، به پیاده سازی و بکارگیری آن در سازمان کمک موثری می نماید. در این مقاله، ما به شرح این موارد می‌پردازیم که ارزیابی عملکرد کارکنان چیست، مزایای آن و نحوه آمادگی برای بکارگیری در یک سازمان چیست؟

ارزیابی عملکرد کارکنان چیست؟

ارزیابی عملکرد کارکنان، که همچنین با عنوان "بررسی عملکرد" شناخته می‌شود، فرآیندی است که سازمان‌ها برای ارائه بازخورد به کارکنان در مورد عملکرد شغلی آنها و ثبت رسمی آن عملکرد، استفاده می‌کنند. اگرچه چرخه ارزیابی در هر سازمان می تواند در بازه های تعریف شده با توجه به مسئولیت های آن سازمان تعیین شود، اما اغلب هر سال یک بار ، ارزیابی عملکرد کارکنان را انجام می‌دهند.

البته ارزیابی‌ کارکنانی که به پایان دوره آزمایشی اولیه خود می‌رسند نیز بخشی از وظایف یک سازمان است که درصورت عملکرد خوب، معمولاً از وضعیت استخدام آزمایشی خارج می‌شوند.

ارزیابی‌های عملکرد از نظر ساختار و قالب در صنایع و سازمانها به طور قابل توجهی متفاوت است و ممکن است شامل مقیاس‌های رتبه‌بندی، چک‌لیست‌های خودارزیابی، مشاهدات رسمی یا وظایف عملکردی باشند. اما در هر صورت، حداقل بخشی از ارزیابی عملکرد کارمند شامل بررسی معیارهای نتایج یا پیشرفت در قبال اهداف از پیش تعیین شده است.

در نرم افزار ارزیابی عملکرد کارما محصول شرکت نرم افزاری جادوی فکر، شما می توانید دسته بندی مختلف راجع به وظایف شغی داشته باشید و برای هر دسته، ایتم های ارزیابی تعریف کنید، برای هر فرد، پیش بینی عملکرد داشته باشید و پس از دوره مورد نظر، آن را مورد ارزیابی قرار دهید.

برای مثال، در بخش شرکتی، بخشی از ارزیابی عملکرد کارمند ممکن است شامل بررسی فروش ایجاد شده یا اهداف رشد شرکت باشد. در محیط مدرسه، عملکرد تحصیلی دانش آموزان در یک کلاس خاص به عنوان جزء ارزیابی گنجانده می‌شود.

مزایای ارزیابی عملکرد کارکنان

ارزیابی عملکرد کارکنان مزایای بالقوه زیادی برای کارمندان و کارفرمایان به همراه دارد.

برای کارفرمایان

برخی از مزایای ارزیابی برای کارفرمایان عبارتند از:

  • حمایت در برابر دعاوی حقوقی: در شرایطی که کارمندان فعلی یا سابق علیه یک شرکت اقدام حقوقی انجام می دهند، داشتن مستندات دقیق از عملکرد آن کارمند بسیار مهم است. این امر به ویژه در مواردی که کارمندی اخراج شود یا برای ارتقاء شغلی رد صلاحیت شود، اهمیت پیدا می کند. در این موارد، ارزیابی عملکرد می تواند به عنوان مدرکی عینی برای تأیید تصمیم گیری شرکت عمل کند.
  • تشویق به کار خوب: با توجه به سرعت بالای کار در بسیاری از سازمان ها، ارزیابی عملکرد کارکنان ممکن است یکی از معدود دفعاتی باشد که کارفرمایان بازخورد مثبت و تقویت کننده ساختاری را به کارکنان خود ارائه می دهند. انجام این کار باعث افزایش روحیه کارکنان می شود، به آنها نشان می دهد که چه کاری را باید ادامه دهند و به ایجاد یک رابطه مثبت بین کارفرما و کارمند کمک می کند. این می تواند به حداقل رساندن جابجایی کارکنان کمک کند زیرا کارکنان راه های روشنی را برای ارزشمند بودن کار خود شناسایی می کنند.
  • اطلاع رسانی به شیوه های استخدام: ارزیابی عملکرد کارکنان، زمانی که به طور کامل در نظر گرفته شود، می تواند بینشی ارزشمند در مورد شیوه های استخدام یا جذب گذشته ارائه دهد و بر شیوه های آینده تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر شرکتی متوجه شود که کارکنان در یک زمینه خاص مهارت های توسعه نیافته ای دارند، می توانند موارد غربالگری بیشتری را برای آن مجموعه مهارت ها به فرآیند استخدام خود اضافه کنند. ارزیابی تعداد افرادی که احتمالاً حفظ می شوند و تعداد افرادی که احتمالاً در نتیجه ارزیابی خود اخراج می شوند، میزان و ماهیت استخدام مجدد لازم را تعیین می کند.

برای کارمندان

برخی از مزایای ارزیابی عملکرد کارکنان برای کارمندان عبارتند از:

  • رشد و توسعه: ارزیابی عملکرد کارکنان زمان اختصاصی را برای مدیران فراهم می کند تا روی عملکرد فردی و فرصت های رشد و توسعه تمرکز کنند. این زمان ایده آل برای کارکنان است تا در مورد حقوق، اهداف شغلی خود بحث کنند و یاد بگیرند که برای دستیابی به آن اهداف چه کاری باید انجام دهند. با شناسایی نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود، کارفرمایان و کارکنان می توانند یک برنامه رشد ایجاد کنند که مهارت های کارمند را گسترش دهد و به شرکت سود برساند. این می تواند درهای پیشرفت و دستیابی به اهداف بلندمدت شغلی را باز کند.
  • دیده‌شدن توسط رهبری ارشد: ممکن است اعضای مدیریت ارشد وجود داشته باشند که به راحتی در دسترس نباشند و با کارکنان ارتباط مکرر نداشته باشند. فرآیند ارزیابی عملکرد می تواند به این رهبران در مورد نیروی کار بینشی دهد، از جمله اینکه چه کسانی عملکرد برتر دارند و از کجا می توان فرصت های ارتقاء را پشتیبانی کرد.
  • پتانسیل افزایش حقوق و/یا پاداش: در برخی شرکت ها، افزایش حقوق و/یا پاداش مبتنی بر سوابق به کارمندانی که در ارزیابی عملکرد خوبی داشته اند، اعطا می شود. یک ارزیابی عملکرد قوی همچنین ممکن است منجر به فرصت‌های پیشرفت در داخل شرکت شود. این می تواند شامل پیشرفت رسمی از طریق ارتقاء یا انتصاب مسئولیت های رهبری باشد.
  • بهبود ارتباطات: ماهیت ساختاریافته ارزیابی عملکرد کارکنان خود را به ارتباط سازنده هدایت می کند. برای هر دو مورد تقویت مثبت و انتقاد سازنده، مکانیزم‌هایی برای هدایت گفتگو و ارائه بازخورد بسیار خاص وجود دارد. این می تواند در هنگام بحث در مورد موضوعی چالش برانگیز، تنش ها را کاهش دهد. در برخی موارد، این فرآیند همچنین در خارج از فرآیند ارزیابی درِ ارتباطات معنادارتر را باز می کند.

 بعنوان یک کارمند چگونه برای ارزیابی عملکرد کارکنان آماده شویم

با توجه به مزایای بالقوه و پیامدهای بلندمدت ارزیابی عملکرد، آمادگی دقیق برای این فرآیند مهم است. قبل از ارزیابی عملکرد بعدی خود، این مراحل را دنبال کنید:

1. اطلاعات عملکرد را سازماندهی کنید

همانطور که کارفرمای شما به احتمال زیاد برای پشتیبانی از ارزیابی، اسناد یا یادداشت‌هایی را ارائه می‌کند، شما نیز باید اطلاعات مشابهی را جمع‌آوری کنید. این موارد می‌تواند شامل نمونه‌های کاری، ارزیابی‌های قبلی، نظرات مشتریان یا لیستی از دستاوردهای عینی باشد. مرور این موارد از قبل به شما کمک می‌کند تا در مورد سال گذشته تأمل کنید و نقاط عطف را برای سؤالات عملکردی که کارفرمای شما ممکن است بپرسد، به شما ارائه دهد. همچنین، ممکن است پروژه‌ها یا دستاوردهایی وجود داشته باشد که مدیر شما به‌طور ناخواسته از دست بدهد یا فراموش کند که آن‌ها را در نظر بگیرد، بنابراین خوب است که این اطلاعات را داشته باشید تا مطمئن شوید تمام تلاش‌های شما در نظر گرفته می‌شود.

2. پیش‌نویس اهداف و زمینه‌های نیاز به پشتیبانی

فکر کردن به اینکه از جلسه چه انتظاری دارید و برای سال آینده به دنبال چه اهدافی هستید، می‌تواند به شما در آماده شدن برای ارزیابی عملکردتان کمک کند. همچنین، در نظر بگیرید که کارفرمای شما چگونه می‌تواند به شما در دستیابی به این اهداف کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است مربی وجود داشته باشد که بتوانند شما را با او مرتبط کنند یا پروژه جدیدی وجود داشته باشد که بتوانید برای توسعه مهارت‌های خود به آن بپیوندید.

با در نظر گرفتن این موارد از قبل، می‌توانید در حمایت از رشد و توسعه خود پیشقدم باشید. کارفرمای شما احتمالاً از درخواست‌های خاص و آمادگی کلی شما قدردانی خواهد کرد.

3. لیستی از سوالات تهیه کنید

از آنجایی که باید توجه کامل کارفرمای خود را داشته باشید، جلسه ارزیابی عملکرد می‌تواند فرصتی برای پاسخ به هر گونه سؤال باقی‌مانده در مورد شرکت، بخش یا نقش شما باشد. برای مثال، اگر سازمان شما اخیراً تغییرات مدیریتی داشته است، ممکن است بخواهید در مورد هرگونه پیامدی برای موقعیت خود سؤال کنید. نوشتن سؤالات خود از قبل می‌تواند به شما کمک کند تا زمان خود را در جلسه ارزیابی به حداکثر برسانید.

4. برای یک گفتگوی دوطرفه آماده شوید

بیشتر افراد با اضطراب و پیش بینی زیادی در مورد اینکه چه نوع بازخوردی دریافت خواهند کرد، به ارزیابی عملکرد نزدیک می شوند. در حالی که ارزیابی عملکرد شامل حداقل مقداری بازخورد در مورد زمینه‌های رشد است، باید به خاطر داشته باشید که ارزیابی عملکرد یک گفتگوی دوطرفه است.

این گفتگو به اندازه ارائه بازخورد به شما، در مورد بیان نیازهای شما برای موفقیت و آنچه در حرفه خود به دنبال آن هستید، اهمیت دارد. شما باید با هر سوالی که در مورد فرصت‌های رشد شغلی، حقوق و مراحلی که برای رسیدن به اهداف شغلی خود نیاز دارید، آماده باشید.

این فرصتی برای تقویت روابط و ارتباطات شما و مدیرتان است. حتماً از این زمان برای شفاف‌سازی اهداف و انتظارات، به اشتراک گذاشتن هر گونه چالشی که فکر می‌کنید ممکن است در دستیابی به آن اهداف داشته باشید و هر آموزشی که مورد نیاز است، استفاده کنید.

 تمرین نحوه پاسخ به بازخورد انتقادی نیز یک استراتژی آمادگی مفید است. انجام بازی نقش‌آفرینی با یک دوست یا تمرین جلوی آینه را در نظر بگیرید. این به اطمینان از برقراری ارتباط بازخورد با زبان بدن و لحن شما کمک می‌کند، که برای کارفرمایان هنگام ارزیابی پتانسیل رشد بلندمدت یک کارمند در سازمان مهم است.

 

مرجع: https://www.indeed.com   ، Updated April 9, 2024 

ارسال دیدگاه
jsj
هنوز هیچ کامنتی ثبت نشده است
پشتیبانی