جهت مشاهده راهنمای جامع ارسال اطلاعات از نرم‌افزار "کارما" به سامانه مودیان مالیاتی کلیک کنید

مالیات رستوران چگونه محاسبه میشود؟

مالیات یک مفهوم دیرینه است و به عنوان یکی از منابع درآمدی اصلی دولت‌ها شناخته می‌شود که بر روی انواع خدمات و محصولات مختلف اعمال می‌شود. این موضوع حتی به دوران باستان نیز برمی‌گردد. تمامی کسب‌وکارها، از جمله رستوران‌ها، طبق نسبت درآمد خود موظف به پرداخت مالیات هستند.

تعریف مالیات رستوران

مالیات بر ارزش افزوده (VAT) یکی از انواع مالیات‌های غیرمستقیم و مالیات مصرفی است که در حدود 140 کشور جهان اعمال می‌شود و منبعی برای درآمد دولت‌ها محسوب می‌شود. طبق قانون، تمامی رستوران‌هایی که دارای محل مناسب برای ارائه خدمات (شامل نشانی ثبت‌شده و فضای فیزیکی برای نشستن مشتریان) هستند، باید مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان خود دریافت کنند.

از سال 1394، سازمان امور مالیاتی کشور اقدام به شناسایی گروه‌های شغلی حوزه غذا کرده است که ملزم به ثبت‌نام و دریافت مالیات بر ارزش افزوده هستند. این گروه‌ها شامل رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره‌خانه‌های سنتی، آشپزخانه‌ها و اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای می‌شوند.

 

رستوران‌های معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

طبق قوانین مالیات بر ارزش افزوده، رستوران‌ها و کترینگ‌هایی که سرویس بیرون‌بر غذا ارائه می‌دهند و فاقد مکان برای سرو غذا هستند، از پرداخت این مالیات معاف هستند. در بین رستوران‌ها، مراکزی که سرعت تهیه غذا در آن‌ها بالا است، مانند فست فودها، نیز مشمول دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیستند، به شرطی که به‌صورت زنجیره‌ای فعالیت کنند.

 

نرم افزار حسابداری رستورانی

 

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده رستوران

تنها رستوران‌هایی که دارای میز و صندلی و فضایی برای نشستن مشتریان هستند، مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود. بنابراین، رستوران‌هایی که تنها غذای بیرون‌بر ارائه می‌دهند، موظف به دریافت مالیات نخواهند بود و در صورت اقدام به این کار، جریمه خواهند شد.

نکته مهم در نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده رستوران، مبلغ کل فاکتورها است. معمولاً 9 درصد از مجموع فاکتورها به عنوان نرخ مالیات غذای رستوران محاسبه می‌شود. همچنین، برخی از مواد اولیه برای تهیه غذا از مالیات معاف هستند، بنابراین ارزش افزوده دریافتی باید بر اساس خدمات مربوط به طبخ، ارائه و پذیرایی محاسبه شود.

روش‌های محاسبه مالیات رستوران

برای محاسبه مالیات رستوران دو روش کلی وجود دارد:

 

  1. **محاسبه علی‌الراس مالیات:**

در این روش، نماینده اداره مالیات به محل رستوران مراجعه کرده و با توجه به شناختی که از شغل و منطقه دارد، مبلغی را به‌صورت علی‌الراس به‌عنوان مالیات بر درآمد رستوران تعیین می‌کند. این روش ممکن است دقت کافی نداشته و وقت‌گیر باشد.

  1. **روش خوداظهاری مالیات:**

در این روش، مالک رستوران با ارائه مدارکی که میزان درآمد را نشان می‌دهد، مالیات خود را محاسبه و اعلام می‌کند. مودیان مالیاتی باید فرم‌هایی را تکمیل و به اداره دارایی ارائه کنند.

 

قوانین مالیات بر ارزش افزوده رستوران

طبق دستور اتحادیه صنف رستوران‌داران:

- تمامی رستوران‌هایی که دارای نام و نشان تجاری و مکان ثابت (میز و صندلی) هستند، موظف به دریافت 9% مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان خود هستند.

- رستوران‌های بیرون‌بر که فاقد میز و صندلی هستند، مجاز به دریافت این مالیات نخواهند بود.

- فست فودهای زنجیره‌ای می‌توانند مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند، در حالی که فست فودهای غیرزنجیره‌ای این اجازه را ندارند.

 

مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

مالکان رستوران‌ها باید در پایان هر فصل، ظرف 15 روز به سامانه مالیات بر ارزش افزوده مراجعه و اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کنند. این مهلت برای فصل زمستان به 30 روز افزایش می‌یابد تا با تعطیلات نوروز هم‌زمان نشود.

 

گواهی ثبت‌نام ارزش افزوده

تمامی رستوران‌ها موظفند برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به اداره مالیاتی کشور، گواهی ثبت‌نام دریافت کنند و این گواهی را در صورت درخواست مشتری ارائه دهند.

 

مالیات کارتخوان رستوران

تمامی رستوران‌ها باید در سامانه الکترونیک سازمان امور مالیاتی ثبت‌نام کرده و پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهند. مالیات کارتخوان برای تمامی مراکز عرضه غذا که کارتخوان دارند، از زمان ثبت‌نام و دریافت کد مالیاتی محاسبه می‌شود.

 

 

مالیات رستوران سنتی

رستوران‌های سنتی که با نام سفره‌خانه نیز شناخته می‌شوند، موظف به دریافت مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت مالیات خواهند بود.

 

مالیات رستوران‌ها چقدر است؟

مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که رستوران‌ها بابت ارزش‌افزوده‌ای که با خرید مواد اولیه و طبخ غذا ایجاد می‌کنند، باید از مشتریان دریافت کنند. نرخ 9% مالیات بر ارزش افزوده، بر اساس هزینه‌های رستوران محاسبه می‌شود.

 

سوالات متداول

- **مالیات بر ارزش افزوده رستوران چقدر است؟** 

  طبق قوانین مالیات رستوران‌ها، مالیات بر ارزش افزوده برای تمامی رستوران‌های مشمول، 9% خواهد بود.

 

- **کدام رستوران‌ها موظف به دریافت مالیات بر ارزش افزوده هستند؟** 

  رستوران‌هایی که میز و صندلی دارند، موظف به دریافت این مالیات از مشتریان خود خواهند بود.

ارسال دیدگاه
jsj
هنوز هیچ کامنتی ثبت نشده است
پشتیبانی