جهت مشاهده راهنمای جامع ارسال اطلاعات از نرم‌افزار "کارما" به سامانه مودیان مالیاتی کلیک کنید

یادگیری سازمانی و مزایای آن در مدیریت دانش

رشد و نوآوری تنها برخی از مزایای فراوان ناشی از به کارگیری یادگیری مستمر، مدیریت دانش و همکاری در سازمان شماست. در این مطلب به برخی دیگر از این مزایا می پردازیم.

 

مزایای یادگیری سازمانی

یادگیری سازمانی چیست و چرا مهم است؟

یادگیری سازمانی به اعضای تیم سازمان اجازه می دهد تا به صورت فردی و گروهی به رشد و توسعه حرفه ای خود ادامه دهند. رهبران کسب و کار می توانند از آن برای اطمینان حاصل کنند که تیمشان با پیشرفت، در حال توسعه دانش و اطلاعات گسترده ای برای سازمان خود هستند. درک مفهوم یادگیری سازمانی به شما کمک می کند تا آن را در تیم خود پیاده کنید و بهره وری و کارایی آنها را بهبود بخشید.

توصیه می شود برای درک بیشتر مطالب زیر، اینجا را کلیک کنید.

 رشد و نوآوری تنها برخی از مزایای فراوان ناشی از به کارگیری یادگیری مستمر، مدیریت دانش و همکاری در سازمان شماست. در ادامه به برخی دیگر از این مزایا می پردازدیم:

  • قابلیت انطباق و چابکی بهبود یافته: یادگیری سازمانی همراه با مدیریت دانش مؤثر، انطباق پذیری و چابکی را افزایش می دهد. نظرسنجی انجام شده توسط مکینزی نشان داد شرکت هایی که فرهنگ یادگیری مستمر را ترویج می دهند، 30 درصد بیشتر با تغییرات بازار سازگار می شوند. یادگیری مستمر به پیش بینی آسان و اجرای اولیه استراتژی های دفاعی در صورت بروز تهدید و در صورت فرصت، موقعیت بهتر برای موفقیت امکان پذیر می سازد.
  • نوآوری و خلاقیت: مطالعه "نوآوری و رشد پیشگامانه" از PwC نشان می دهد که 74 درصد از مدیران عامل، نوآوری را برای موفقیت شرکت خود مهم می دانند. ما قبلاً در بخش قبلی در مورد نوآوری صحبت کردیم. با این حال، برای تقویت نکته خود، زمانی که سازمانی یادگیری و همکاری را بخشی از فرهنگ خود می کند، اساساً به دلیل تنوع رشد می کند.
  • تضمین عملکردهای متقابل: یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، هم افزایی عملکردهای متقابل را ترویج می کند و فضایی را برای هماهنگ سازی مهارت های متنوع برای دستیابی به یک هدف منحصر به فرد ایجاد می کند. پست Harvard Business Review در مورد مدیریت عملکردهای متقابل نشان می دهد که شرکت هایی با قابلیت های قوی عملکردی متقابل به رشد درآمد بالاتری دست می یابند. این ادغام زیبا از استعدادهایی که یادگیری سازمانی و مدیریت دانش فراهم می کنند، سازمان را به سمت رشد هدایت می کند.
  • تعهد و رضایت کارکنان: کارکنان نیروی محرکه هر سازمانی هستند و در صورت نارضایتی، بهره وری تمایل به کاهش دارد. با این حال، فرهنگ یادگیری و همکاری سازمانی، کارکنان را تشویق می‌کند تا تخصص خود را به اشتراک بگذارند و با اعضای تیم ارتباط برقرار کنند و حس مشارکت و رضایت شغلی را تقویت کنند. این فضایی برای همکاری کارکنان در ایده هایشان فراهم می کند و روحیه را بالا می برد و در نتیجه رضایت را افزایش می دهد. این یک وضعیت برد-برد برای هم شرکت و هم کارکنان است.
  • بهبود کیفیت: یادگیری منجر به ارتقای مهارت می شود و این ارزش کارکنان و سازمان را بهبود می بخشد. جهان از نظر کمیت به کیفیت تغییر کرده است. بنابراین، هر سازمانی به دنبال بهبود ارزش ارائه خود است، از این رو تحت آموزش دانش و مهارت هایی مانند استراتژی های حل مشکل مشتری، ماژول های آموزشی بسیار موثر یا محاسبات مالی ساده قرار می گیرد. این امر وظایف تکراری را کاهش می دهد و کیفیت ارائه را افزایش می دهد و منجر به رضایت مشتری، بهره وری کسب و کار و سودآوری می شود.
  • توسعه استعداد: یادگیری و همکاری سازمانی به شناسایی استعدادها و مهارت های استثنایی کمک می کند. تحقیقات "پیشرو در یادگیری" از Deloitte نشان می دهد که شرکت هایی با فرهنگ یادگیری قوی، 37 درصد بهره وری کارکنان بیشتری دارند. اکثر کارمندان از استعدادهایی که دارند آگاه نیستند. با سرمایه گذاری در توسعه کارکنان از طریق یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، این گوهرها کشف و برای منافع سازمان پرورش می یابند.
  • رضایت مشتری: طبق گزارش Salesforce، 73 درصد از مشتریان انتظار دارند شرکت ها نیازهای آنها را درک کنند. یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با آگاه کردن سازمان از نیازهای مشتریان به این درک کمک می کنند و از این طریق کالاها و خدماتی را ارائه می دهند که حداکثر رضایت را به همراه دارد. مشتریان راضی به احتمال زیاد وفادار باقی می مانند و از برند شما حمایت می کنند.

غلبه بر چالش های یادگیری سازمانی

  • یادگیری سازمانی با چالش های خاص خود همراه است و وظیفه مدیریت این است که این چالش ها را مهار و حذف کند. اما ابتدا، بیایید به برخی از چالش ها نگاهی بیندازیم و راه های مناسب برای مقابله با آنها را ببینیم:
  • عدم حمایت رهبری: اکثر مواقع، رهبران سازمان ها به طور ناکارآمد اولویت بندی می کنند و این امر مانع از اجرای یادگیری سازمانی می شود. شارون جورج، نویسنده مقاله ای با عنوان "چرا رهبران موفق می شوند" در گارتنر، گفت: "برای موفقیت آمیز بودن ابتکارات یادگیری، بیشتر مسئولیت بر عهده رهبری است." وقتی علایق رهبران با اهداف یادگیری همسو نباشد، حمایت وجود ندارد و در نتیجه، یادگیری طبق برنامه پیش نمی رود.
  • مقاومت در برابر تغییر: فرآیندها و ذهنیت های انعطاف ناپذیر به عنوان موانعی برای یادگیری و پذیرش تحولات جدید در دنیای تجارت عمل می کنند. مشاغل و سازمان ها باید متوجه شوند که تنها عامل ثابت تغییر است و بنابراین، روش عملیاتی انعطاف پذیرتر و پذیرای بیشتری را اتخاذ کنند.
  • سیلوهای دانش و موانع ارتباطی: موسسه مدیریت پروژه، PMI ،دریافت که کارکنان 67 درصد از دانش را در اختیار دارند و به طور موثر به اشتراک گذاشته نمی شود. استراتژی های مدیریت دانش (KM) باید اتخاذ شوند زیرا به تسهیل جریان اطلاعات و دستیابی آسان به اهداف کمک می کنند.
  • زیرساخت آموزشی ناکافی: اکثر سازمان ها کمبود امکانات یادگیری دارند و این تهدیدی برای یادگیری سازمانی است. باید زیرساخت مناسب اجرا تا اطمینان حاصل شود که کارکنان بهترین تجربه یادگیری را داشته باشند، زیرا این به نفع همه افراد درگیر خواهد بود.
  • کمبود زمان و منابع: برنامه ریزی ضعیف منجر به مدیریت ضعیف زمان در محیط های کاری شده است. کمبود زمان نیز می تواند ناشی از حجم بالای کار و چندوظیفه ای باشد.

لینکدین لرنینگ دریافت که 58 درصد از کارمندان ترجیح می دهند با سرعت خودشان یاد بگیرند. توصیه می شود برنامه های یادگیری برای هر کارمند به صورت سفارشی در کنار هر منبع ضروری برای موفقیت در یادگیری آنها تهیه شود. این امر روند یادگیری را آسان، سرگرم کننده و کم زمان تر می کند.

  • اندازه گیری و ارزیابی ناکارآمد: یکی از بزرگترین چالش های یادگیری سازمانی، اندازه گیری و ارزیابی است. هیچ کس نمی تواند به طور دقیق کارکنان را برای دانستن اینکه آیا یاد گرفته اند، اندازه گیری و ارزیابی کند. اما راه هایی برای دور زدن آن وجود دارد. با این حال، یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بسیاری از سازمان ها در ارزیابی مرتکب می شوند، تعیین انتظارات غیر واقعی است. برای اصلاح این موضوع، مدیران پروژه آموزش دیده ، باید برای آماده سازی انتظارات واقع بینانه برای یادگیری مستقر شوند.

 همچنین، با نرم افزار مدیریت دانش مانندنرم افزار مدیریت دانش کارما محصول شرکت نرم افزاری جادوی فکر، با قابلیت گزارش گیری آسان و جامع، می بینید که کارکنان شما چگونه با محتوا تعامل دارند: چه چیزی را می خوانند، چه چیزی را دوست دارند و غیره.

 

نرم افزار مدیریت دانش

 

همانطور که در طول این مقاله تاکید کردیم، دنیا در حال تغییر است و سازمان هایی که نمی توانند خود را وفق دهند، عقب خواهند ماند. تنها راهی که برای اطمینان از پیشرفت سازمان شما نسبت به رقبا و روندها وجود دارد، ایجاد یک فرهنگ یادگیری سازمانی و سرمایه گذاری در دانش (برای کارکنان و مشتریان) است.

 

ارسال دیدگاه
jsj
هنوز هیچ کامنتی ثبت نشده است
پشتیبانی